Categories
online

Recenzie – "Un englez la Paris" de Michael Sadler

In ultima vreme, de la Julian Barnes la Peter Mayle sau Stephen Clarke, englezii nu se mai satura sa scrie des­pre vecina lor de peste Canal, Franta. Cu duiosie, enervare, ironie sau melancolie bascalioasa. Ba chiar, oricat de greu ne-ar fi sa credem asta, cu admiratie.

In plutonul britanic al celor pe care ii chinuie grija de Hexagon, iata, a mai patruns un nume: Michael Sadler. Traducator al lui Musset si Mari­vaux (dar si autor al adaptarii pen­tru televiziune a faimosului „Un an in Provence”, al lui Peter Mayle), Sadler incearca sa decripteze sufletul francez, sa-i zgandare nombrilismul funciar, bizareriile gastronomice si ritualurile de acu­plare & politete, cu aerul uimit al doamnei care, in „Scrisorile persane” ale Montesquieu, se intre­ba vazand un personaj exotic pe strazile Parisului: „Cum poate fi cineva persan?”. Cartea „Un englez la Paris” de Michael Sadler poate fi cumparata de pe site-ul LibrarieOnline, la preturi speciale.

Aceasta poveste s-a intamplat inainte de perioada calculatoarelor si a e-mailurilor. Odata ce un englez a venit la Paris si s-a oprit la un hotel.In primul rand, i-a trimis o telegrama sotiei sale, spunandu-i adresa hotelului pentru scrisori, apoi a decis sa vada Parisul. A parasit hotelul si a mers pe strada. A trecut de mai multe blocuri, apoi s-a intors spre dreapta si a mers pe o alta strada. A mers pana la colt, a traversat strada si s-a intors spre stanga. Ii placea foarte mult Parisul. In fiecare strada era ceva interesant. A mers mult timp, a strabatut multe strazi si a intors multe colturi.

O carte de dragoste minunata si calda intr-unul dintre marile orase ale lumii. Michael Sadler este un maniac francez. Dupa cum scrie Peter Mayle, autorul unui an in Provence, in „Prefata” sa, „Sadler s-a nascut in Lewes, un oras mic din sudul Angliei. Acesta a fost un accident geografic. Ar fi trebuit sa apara din pantecele din Paris, cautand nelinistit despre el un loc potrivit pentru a lua masa. ‘ Poate ca nu s-a nascut acolo, dar Michael Sadler si-a gasit in cele din urma casa spirituala. Un englez la Paris este memoriul sau incantator de cald si ingenios al anului sau in capitala Frantei, descriind cu afectiune alternativa si amuzament asemenea confuzii continentale precum eticheta de cumparare de flori, rolul cricketului in foreplay-ul francez si pericolele prezentate de beurre noir nu numai la nivelul colesterolului, ci si la facturile de curatare uscata.

Acum, la inceputul mileniului III, intrebarea lansata de Sadler pare sa fie „Cum poate fi cineva francez?”. Tot el ofera si raspunsurile, care, formulate cu umor british, oleaca de invidie, uimire mereu proaspata, niste pica­turi de tandrete si talent de prozator autentic, ne ofera un tablou delicios al Frantei de azi si dintotdeauna (cea care „vine din strafundul tim­purilor”, cum ii placea gene­ra­lului De Gaulle sa spuna).

Quiproquo-uri pline de haz, surprize inepuizabile si clisee demistificate se incaleca si se inghiontesc in acest bazar seduca­tor, starnindu-ne pofta de a incerca, urgent, pe propria piele contactul cu imposibila civilizatie franceza. „Educatia continentala” (acesta este si subtitlul volumului) pe care ne-o propune Sadler e, in cadrul cursului sau teoretic despre, pasamite, inadecvare, o lectie de admiratie.

Michael Sadler este scriitor si academic. Nascut in Lewes, el locuieste acum la Paris, unde preda un curs de MA in Studii Franceze Contemporane la Institutul Britanic. Este casatorit cu o fiica si isi creste propriul praz.