Scarlett O’Hara este unul dintre acele personaje din istoria cinematografiei care au fost gravate in retina noastra. In ciuda trecerii timpului, personajul nu putea fi mai actual. In acest articol, abordam cateva dintre cele mai interesante aspecte ale eternului protagonist din Gone with the Wind.

Premiera filmului Gone with the Wind (Victor Fleming, 1939) a fost un eveniment istoric si cultural . Intr-o perioada in care televiziunea se afla in primele etape de dezvoltare, cinematograful a cucerit oamenii. Daca la asta adaugam o productie foarte scumpa, un chip la fel de cunoscut ca a lui Clark Gable, tinutele inedite ale lui Scarlett O’Hara si o promovare nemaivazuta la vremea lui, rezultatul este extraordinar.

Evenimentul a fost de asa natura incat, la Atlanta, au fost organizate o parada, dansuri si nenumarate evenimente pentru a sarbatori premiera filmului. Statul Georgia a exagerat cu festivitatile si ziua deschiderii sale, 15 decembrie 1939, a fost declarata sarbatoare la nivel de stat . Astfel, Gone with the Wind a inceput sa construiasca un mit care sa duca la un total de 10 Oscaruri. Pe scurt, un eveniment cinematografic nemaivazut si irepetabil. In Spania, a avut premiera 11 ani mai tarziu, dar succesul sau a fost la fel de coplesitor.

Cu toate acestea, desi filmul ramane un clasic si impactul sau a fost studiat din diverse perspective, adevarul este ca valorile pe care le transmite au devenit oarecum depasite . Imaginea pe care ne-o ofera despre personajele negre -total stereotipe-, despre sclavie si valorile vremii nu mai au astazi aceeasi semnificatie. Dar Gone with the Wind nu este doar un film din 1939, ci are loc in secolul al XIX-lea.

Dar daca exista un personaj care, din punctul meu de vedere, merita sa fie salvat si este destul de atemporal, acesta este nimeni altul decat exceptionala Scarlett O’Hara interpretata de Vivien Leigh. Scarlett este unul dintre cele mai amintite personaje feminine din istoria cinematografiei . Cum sa uiti de rochia orbitoare cu draperii? Cum sa uiti dragostea lui excesiva pentru Ashley Wilkes si relatia cu Rhett Butler?

Nici eroina, nici doamna in dificultate

Amploarea filmului si durata lui – nu mai putin de 4 ore – ne permit sa asistam la evolutia unui personaj fara precedent. Scarlett O’Hara este prezentata ca o tanara vanitara, egoista, constienta de frumusetea ei si de capacitatea ei de a obtine ceea ce isi doreste . A dus o viata confortabila, dar nu este multumit de rolul pe care i-a dat societatea.

Atat in ​​romanul omonim, cat si in film, Scarlett rupe cu toate tiparele timpului ei. Nu este supusa, nu se lasa manipulata de barbati si nici nu vrea sa traiasca in umbra lor . Nu este o eroina, pentru ca valorile ei sunt departe de ceea ce dicta morala vremii, este interesata si foarte egoista; dar nici ea nu este o „doamna in dificultate” care cauta un barbat care sa o salveze. In fata adversitatii, Scarlett O’Hara este o femeie puternica, hotarata, capabila sa-si aduca familia inainte.

Este ireverent, nici macar doliul nu-i poate potoli dorintele si dorinta de a se distra asa cum ar face orice barbat. Cand inca nu se vorbea despre feminism, cand femeile erau retrogradate acasa, Scarlett O’Hara a aratat ca poate face orice, ca nimic nu o va opri si ca niciun barbat nu era mai presus de ea . Nu este simpatica, nici draguta si nici nu vrea sa fie; dimpotriva, este aroganta, ireverentioasa si foarte independenta. Nici macar razboiul nu o poate invinge.

Dar intentiile lui Scarlett sunt egoiste, o intalnim indragostita -aproape obsedata- de Ashley Wilkes, barbatul care urmeaza sa se casatoreasca cu verisoara ei Melanie. Melanie este opusul lui Scarlett, este naiva, dulce si angelica, atat de mult incat uneori am vrea sa o trezim din acel vis minunat in care pare sa traiasca. Nu crede in rau si este incapabil sa vada ca Scarlett, in realitate, nu simte nici un fel de compasiune pentru nimeni si nu-i pasa sa rupa o casnicie.

Aceasta relatie cu Melanie va fi o constanta pe tot parcursul filmului, in paralel, un alt triunghi amoros va incepe sa prinda contur de la intruziunea lui Rhett Butler. Lui Scarlett ii place imposibilul, asa ca se indragosteste de Ashley; in timp ce Butler, un om de afaceri cu o moralitate indoielnica, va fi fascinat de tanara indisciplinata . Cu toate acestea, razboiul va izbucni in vietile lor, distrugand confortul Scarlett si al familiei ei.

In fata pericolului, ea este cea care ia fraiele, care reuseste sa-si invie iubita Tara -plantatia familiei-. Fara Scarlett, majoritatea personajelor care o insotesc nu ar fi supravietuit. Casnicie dupa casatorie, vaduva, ceva care ar fi fost devastator pentru o femeie din vremea ei, dar Scarlett este o neconformitate si reuseste mereu sa iasa inainte. Ea devine o femeie de afaceri intr-o lume dominata de barbati si, la fel ca Phoenixul, reuseste sa se ridice din cenusa din nou si din nou .

Scarlett O’Hara: o femeie diferita

Da, Scarlett O’Hara este diferita, este o femeie care se remarca la vremea ei -atat in ​​fictiune, cat si in realitate-. Cinematograful ne-a oferit nenumarate femei „imblanzite”, ascultatoare, care urmeaza exemplul a ceea ce „ar trebui sa fie” o femeie. Femei devotate copiilor si sotilor lor, care par sa nu aiba aspiratii mai inalte in viata. Dimpotriva, protagonista din Gone with the Wind este adevarata regina a povestii sale, barbatii si restul povestilor graviteaza in jurul ei .

Este foarte departe de a fi o mama buna si o sotie buna, casniciile si practic toate actiunile ei sunt motivate de propriul interes. Scarlett O’Hara trebuie sa se adapteze, oricum poate, la o lume dominata de barbati. Rhett Butler este un oportunist, ceea ce nu este un mister pentru Scarlett , dar daca el este un oportunist, ea poate la fel. Putem face o lectura a acestui personaj din ambitia care ii conduce actiunile, totusi, complexitatea lui este infinit mai mare.

Uneori, vedem ca poate deveni plina de compasiune, ca este protectoare a ei si ca indrazneste sa „poarte pantalonii” casei, sa ia decizii importante. Melania, in schimb, in ciuda naivitatii ei, este destul de intelectuala, dar mai presus de toate, amabila. Ea ii va fi intotdeauna recunoscatoare lui Scarlett pentru ca a ajutat-o ​​sa supravietuiasca si pentru ca a reinviat o mostenire de familie care parea sortita sa dispara.

Tanara si cocheta Scarlett cu care am fost prezentata la inceput pare sa fi disparut, intre rochii zdrentuite ia mancare dintr-un taram care parea condamnat . Ii face pe cei din jur sa supravietuiasca si se confrunta cu orice adversitate. Nimic nu o poate opri, nici macar lipsa, daca nu poate avea o rochie potrivita pentru a-l vizita pe Rhett Butler si a-si atinge scopul mai mult decat interesat, va face o rochie pentru ocazie din perdele.

Pe tot parcursul filmului, o vedem coborand din varf in iad insusi, cu toate acestea, ea nu permite niciodata ca nimic, absolut nimic, sa ajunga sa o scufunde. Aroganta si ambitia lui pot da dovada de o raceala absoluta, dar, in adancul sufletului, loviturile au ajuns sa fie devastatoare. Scarlett O’Hara isi imbraca o armura care o va proteja mereu, care o va tine la distanta. Doar moartea Melaniei o va face sa se conecteze cu realitatea, cu durerea care ar fi putut fi provocata si, in sfarsit, va cunoaste valoarea bunatatii si iubirii .

Fara indoiala, Scarlett O’Hara este unul dintre acele personaje care dainuie in timp, care este atemporal si care, si astazi, este actual. Este un personaj cu adevarat interesant, care merita o analiza mai detaliata si mai aprofundata. Ne permite sa vedem o evolutie constanta de la fericirea adolescenta la maturitatea unei femei care a suferit, dar nu si-a lasat niciodata zdrobita. Putem sa-l iubim, chiar sa il uram, dar nu exista nicio indoiala cu privire la impactul sau mare. Nestapanit, superb, frumos, cochet… dar, mai presus de toate, un luptator, un adevarat supravietuitor imposibil de invins.

Scarlett O’Hara: o femeie indestructibila